jenni nilsson mimmi örberg .jpg

mimmi
örberg

Inledande föreläsning:

Förskolans ansvar för det sköraste vi har

​

Förskolan vilar på demokratins grund men för en levande stark demokrati krävs mer än vila. Föreläsning tar avstamp i demokratins grundläggande idéer och diskuterar hur förskolan kan vara en central mötesplats för dessa idéer. Demokratiarbetet kräver en ständig aktivism, ett kontinuerligt upptäcktsarbete vilket innebär att vi som arbetar inom utbildning absolut inte kan vila i det. Vi behöver återerövra uppdraget om och om igen, inte minst på grund av det föränderliga läge som demokratin befinner sig i dagens samhälle, både lokalt och i världen.  Med föreläsningen vill vi ge inspiration till förskolans fortsatta arbete för ett solidariskt samhälle där olikhet välkomnas och jämlikhet värnas om!

Jenni Nilsson och Mimmi Örberg  har en lång erfarenhet av arbetet i förskolan och är idag doktorander i pedagogik vid Uppsala universitet. Utöver forskarutbildningen undervisar de blivande förskollärare och handleder verksamma arbetslag och rektorer. De är även författare till  Demokrati! Teori och praktik i förskolan (Natur & Kultur 2020) och Leda som arbetslag – Ledarskap och yrkesroller i förskolan (Natur & Kultur 2022).

​