Charlotta Lagerberg-Thunes gästbloggar

Skapa lärmiljöer som hjälper högkänsliga orkidébarn att se sin superkraft

Lotta_Bild_bl%C3%A5tr%C3%B6ja_retuschera
Streck_lila.png

Högkänsliga barn ser och tar in sådant som andra tycks missa. Om de får höra att de inbillar sig, överdriver eller är drama queens börjar de tvivla på sig själva och sin egen kapacitet. Osäkerheten växer, istället bör man lära dem att se på sig själv och sitt temperament som en superkraft, att både vara eftertänksam, empatisk lagd och kreativ. Många lider helt i onödan av både låg självkänsla, känner sig annorlunda och utanför.

Att mötas av förståelse och anpassa lärmiljöer så barnet trivs är av stor vikt tänker jag.

Det kan vara svårt som lärare att upptäcka vilka barn som är orkidébarn, eftersom det ofta är subtila drag som t ex att det känner stort medlidande för djur och natur, intresse för djupa existentiella frågor, svårt vid höga ljud, skyr kliande våta kläder, lägger märker och noterar förändringar som t ex när du möblerar om klassrummet,  tycker inte om att prestera under press eller med en lärare hängandes över axeln, observerar det som sker runtomkring och kan behöva stöd att skärma av sig och sitta ensam.

Läs hela blogginlägget i appen Förskola21

​

/Charlotta Lagerberg - Thunes

Instagram: Popcornet_poppe  & Charlotta_lagerberg

Hemsida: www.charlottalagerbergthunes.sewww.popcornmannenpoppe.se

​

Charlotta Lagerberg -Thunes är författare och har skrivit 16 böcker både lärarhandledningar, barnböcker och skönlitterära böcker.

Hon är även föreläsare, konstnär och beteendevetare. Med bakgrund inom både BRIS, Montessori, pedagog i åldrarna 0 - 12 år, stödpedagog inom stöd och funktionshinder. Charlotta har fått åtskilliga stipendier och blivit korad två år i rad som årets driftigaste HSP-person, samt fått eldsjälsstipendier för sitt arbete med barn som riskerar socialt utanförskap via Idéer för livet och Skandia stiftelsen och från andra aktörer. Hon har skapat en egen pedagogik kring värdegrund för barn i åldern

0-9 år med hjälp av popcornet Poppe, som är sagor som berättar sig in i livet och erbjuder

kreativt pyssel.  Charlotta är själv högkänslig. Hon är nu aktuell med den tredje delen om Lo som belyser HSP och narcissistiska relationer, som med stöd från Längmanska stiftelsen möjliggjordes i ens svår tid i pandemin.

Vill du blogga? Kontakta oss!